wie of wat is de muziekdocent van het jaar?

WANTED! We zoeken de coolste, meest enthousiaste en inspirerende muziekdocent! Voor de verkiezing van de Muziekdocent van het Jaar! Ken jij zo’n leraar? Die met zijn of haar energie de klas meesleept en voor een toffe sfeer zorgt. We willen iemand die niet alleen uit boeken leert, maar ook praktisch aan de slag gaat en vooral plezier heeft en dat overbrengt. Of het nu in de les is of daarbuiten, zoals bij het bezoeken van live concerten, het regelen van te gekke optredens, samen chill videoclips kijken of ze zelf maken.

Muziek is een fantastische bron van inspiratie; dat moet muziekles dus ook zijn. En dat hangt dan weer af van de ‘power’ en de bevlogenheid van de docent! Het kan zelfs een leraar zijn die niet per se muziekles geeft, maar gewoon een hart vol muziek heeft en daarmee iedereen enthousiast maakt!

Ieder jaar wordt er een topper gekozen om een jaar lang de titel ‘Muziekdocent van het Jaar’ te mogen dragen. Als jij iemand kent die voldoet aan de beschrijving, dan kun je deze voordragen. Hoe? Simpel! Hier klikken!

waarom/

De uitverkiezing keert jaarlijks terug en onderstreept het grote belang van gedegen muziekonderwijs. Op een groot aantal scholen ontbreekt een echte muziekdocent of zelfs muziekonderwijs als onderdeel van het onderwijspakket. Een slechte zaak volgens de directeur van Buma Cultuur Frank Helmink: “In onze optiek is het gebrek in structuur voor wat betreft de muziekeducatie in Nederland een zeer onwenselijke situatie. Met deze uitverkiezing vragen we nadrukkelijk aandacht voor het belang ervan én de rol van de muziekdocent daarin.” Het gebrek aan structureel muziekonderwijs was voor Buma Cultuur aanleiding om in 2013 te starten met Buma Music Academy (BMA). Inmiddels maken ruim 600 docenten in het voortgezet onderwijs gebruik van het modulaire muzieklessenpakket van BMA, ondersteund door bekende Nederlandse artiesten die jaarlijks hun medewerking aan het programma verlenen door gastlessen, workshops en optredens te verzorgen. Dat er een grote behoefte aan muziekeducatie bestaat wordt nog eens bevestigd door onderzoek uit 2016 dat TNS/Nipo onder 500 ouders en 250 docenten uitvoerde. Daaruit blijkt dat 55% van alle ondervraagden muziekeducatie ‘belangrijk’ tot ‘zeer belangrijk’ vindt.

artiesten van nu over hun muziekdocent van toen/

Claude/

Applaus voor Claude! Onze kersverse ambassadeur voor de verkiezing Muziekdocent van het Jaar 2024. Hij is een van de grootste talenten in de Nederlandse muzieksector. Won in 2023 een 3FM Award voor Beste nieuwkomer, was meteen ook beste 3FM talent en dit jaar werd hij uitgeroepen tot "Beste Artiest" tijdens de QMusic Awards.

Glen Faria/

Singer-songwriter, producer, artiest en muzikant. Glen Faria vertelt zijn ervaringen op de middelbare school, over hoe hij het belang van muziekonderwijs inschat en ook over het feit dat hij in alledaagse geluiden meteen ritme en muziek hoort.

Steven Wouterlood/

“Het is zo belangrijk wat je maakt voor kinderen”, aldus Steven Wouterlood. Behalve liedjes voor zichzelf, schrijft hij ook voor o.a. Akwasi, Yes-R en LA The Voices.

Herman van Veen/

Ik zou hier nu niet hebben gezeten als mijn zangjuf mij niet zou hebben opgemerkt. Aldus Hermannus Jantinus van Veen; schrijver, componist, regisseur, muzikant, acteur en presentator. Opgeleid tot violist, zanger en muziekpedagoog en icoon van de Nederlandse podiumkunst.

JE KAN NOG nomineren /